Avalehele Vali keel:

Puhkus Eestis - uudised

Prindi

Suvine suutäis soolast ja magusat

03.august 2018
foto: Hele-Mai Alamaa

Loodus meie ümber on imeline ja pakub aastaaegade vaheldumisega toidulauale mitmekesisemat valikut. Mida rohkem suve poole, seda värskemaks ja värvilisemaks meie toidud muutuvad.
Suvel veedame palju aega värskes õhus ja soojal ajal meeldib eestlastele üheskoos olla – grillipeod, rannaskäigud, metsamatkad, festivalid, üritused jne. Et koosveedetud aeg oleks veelgi täisväärtuslikum, toome sinuni häid ja praktilisi näpunäiteid, kuidas enda, oma pere ja sõprade suvine toidulaud seekord pisut tervislikumaks muuta.

 

Mis on hea ja suvine tervisejook?
Tihtilugu tarbib keskmine eestlane just suveperioodil rohkelt karastusjooke ja kergeid alkohoolseid janukustutajaid. Miks see nii on?
Poest rüübet osta on lihtsam kui hakata seda ise valmistama. Lisaks annab poest ostetud jook kiiresti palju energiat, on magus ja pealekauba kihisev. Enne, kui sa selle aga poekorvi pistad, tasub mõelda samm kaugemale – kas see, mida sa jood, on tervisele kasulik? Kui palju sisaldab see suhkrut ja mitmesuguseid lisaaineid?

 

Karastus- ja kergematele alkoholijookidele on tegelikult alternatiive – puhas joogivesi, värskendav maitsevesi, kodused morsid jt. Suvel peenralt korjatud värsked maitsetaimed ja marjad rikastavad meie valikuid veelgi. Seetõttu kutsume sind tegema tervislikumaid valikuid. Miks mitte võtta ühel suvisel õhtupoolikul aega iseendale ja valmistada suveandidest hea ning maitsev siirup, mis koosneb rabarberist, aiamaasikatest ja piparmündist, millest saab palaval suveilmal teha hõlpsalt morssi nii lastele kui ka külalistele. Lisaks passib see isuäratav siirup imehästi lisandiks paljudele magustoitudele, kas või jäätisele, ja tervitusjoogina kangemate napsude kõrvale. Mis peamine, siirupi valmistamisega saab hakkama igaüks, kellel on vähegi tahtmist ja pealehakkamist.

 

Siirupi valmistamiseks läheb vaja tassitäis maasikaid, üks rabarberivars ja suur peotäis värsket piparmünti. Kõik koostisained tuleb tükeldada, panna potti koos tassitäie suhkru (eelista rafineerimata pruuni suhkrut) ja ühe tassi veega. Keeda siirupit seni, kuni maasikad ja rabarber on pehmed, sõelu mahl välja, lase veidi jahtuda ja villi pudelisse.
Siirupist valmistatud morss on palava suveilmaga kosutav tervisejook. Lisaks sobib seda pakkuda ka tähtsamal pidupäeval ja grilliõhtul.

 

Millist toitu valmistada maitsvast värskest kartulist?
Olgugi et kartul on eestlase jaoks üks kõige tavapärasemaid ja lihtsamaid toite, on aasta esimene värske kartul omaette maitseelamus.
Rikkalikuma meki saamiseks tuleks värskeid kartuleid keeta alati koos koorega, sest nii jäävad alles kõik vitamiinid. Kindlasti tasub keeduvette lisada veidi meresoola ja kui on, siis ka maitserohelist. Selleks on väga hea till. Huvitavama maitsenüansi saamiseks soovitame keeduvette panna näiteks münti, sest üllataval kombel sobib see kartuliga väga hästi kokku.
 

Valmista ürtidest meelepärane ürdivõie
Värske keedukartuli lisandiks sobib hästi käepärastest ürtidest valmistatud maitsevõie. Ürdivõide valmistamiseks sobivad nii till, murulauk, küüslaugupealsed, basiilik kui ka teised maitserohelised. Ekstreemsema maitsenüansi saamiseks võib võidesse lisada ka värskeid purustatud kuusekasvusid. Juunikuus on veel viimane aeg neid varuda, et hiljem neist võideid valmistada, maitsvat jooki teha või näiteks smuutidesse lisada. Kuusekasvud on vitamiinirikkad ja neid võib kasutada paljudes soolastes ja magusates roogades.

 

Metsamaitsega suvine ja kalorivaene roog
Kuumal suvepäeval on värske keedukartul ja seenekaste alati kindla peale minek ning see toit maitseb kõikidele pereliikmetele. Ühed lemmikseened, mida suvel korjata, on kindlasti kukeseened. Neid leidub igasugustes metsades, rohkem aga just männi- ja segametsades.
Veeda perega üks tore suvepäev metsas jalutades ja korjake üheskoos ajaviiteks kollaseid kukeseeni. Nendest saab õhtusöögiks kindlasti meelepärase ja hõrgu kastme. Selle roa kõrvale sobib hästi näiteks värske kurgisalat.

 

Grilliõhtuks krõbedad ahjukartulid
Kui sõbrad tulevad ootamatult külla, siis on paras aeg panna pliidile podisema koorega keedetud värsked kartulid. Kui kartulid on pehmeks keenud, tuleb need panna ahjupannile ja kergelt kahvliga katki vajutada. Seejärel sega kartulid õliga läbi, maitsesta meresoolaga ning soovi korral lisa tüümiani või rosmariini. Viimaks lisa kartulite kõrvale koorimata küüslauguküüned. Küpseta 200-kraadises ahjus senikaua, kuni kartulid on kuldpruunid ja pealt krõbedad.
Serveerides võta röstitud küüslauk ja pigista see kartulitele ning sega läbi. Lisandiks sobib hapukoorekaste meelepärase maitserohelisega, rohelise sibulaga hapukoore-kohupiimasegu või värskelt hapendatud kurk.
Grilliõhtule lisab hoogu tervislik ja maitsev kanašašlõkk.

 

Suviselt kerged liha- ja kalaroad
Paljud meist armastavad süüa liha. Ja seda just suvel, kui on tipphooaeg grillimiseks. Grillvorstikesed, toorvorstikesed, šašlõkk, grill-liha jne. Eestlane armastab rasvast ja toekat kõhutäidet. Tihtilugu kaasnevad grillihooajaga ka lisakilod, millest on hiljem tülikas lahti saada. Kas sa pole mõelnud, et seekord võiks suve alustada natukene teistmoodi? Tervislikumalt toitudes. Seepärast tasub näiteks sealiha asemel eelistada kerget linnuliha ja kala.
Miks mitte proovida ise valmistada midagi maitsvat ja tervislikku? Peab tõdema, et enda valmistatu on kindlasti kordades isuäratavam ja mis peamine – tervislikum.

 

Kerge kanašašlõkk rabarberimarinaadis
Rabarberimarinaadis kana on maitseküllane ja igati tervislik ning kerge toit sumedal suveõhtul või lahedal grillipeol.
Selleks läheb vaja:
    • 700 grammi kanakintsuliha
Marinaadi valmistamiseks on tarvis:
    • 250 grammi rabarberit
    • 0,5 sibulat
    • jupp ingverit
    • 2 küüslauguküünt
    • 1,5 tl tšillihelbeid
    • 2 sl sojakastet
    • 1 sl suhkrut (soovitavalt pruuni)
    • poole sidruni mahl
    • soola, musta pipart
Marinaadi valmistamiseks koori ning tükelda rabarber ja sibul. Riivi ingver ja haki küüslauk peeneks. Tõsta kõik marinaadi koostisained potti ja hauta neid madalal kuumusel ligikaudu 10 minutit. Seejärel lase jahtuda.
Pane kana jahtunud marinaadi. Lase üleöö või vähemalt 3–4 tundi maitsestuda. Grilli!
Kanašašlõki kõrvale sobib lisandiks suurepäraselt mõni kerge salat. Eelista värvilist kodumaist toodangut.
Soolase kõrvale paku magustoiduks kohalikke puuvilju ja marju. Miks mitte valmistada nendest suvine magus puuviljasalat marjadega või kosutav smuuti. Mõlemad mekivad hästi nii suurtele kui ka väikestele.

 

Põnev ja väheke teistmoodi ahjulõhe
Põnev ja omanäoline, kuid siiski väga maitsev söök on ahjulõhe koos tšilli, värske rabarberi ja ingveriga.
Selleks läheb vaja:
    • 500–700 grammi nahaga kalafileed (lõhe või forell)
    • 1 värske ja mahlane rabarberivars
    • jupp ingverit
    • 0,5–1 tl tšillihelbeid
    • 1 sl suhkrut (soovitavalt pruuni)
    • soola, musta pipart
Pane kala küpsetuspaberiga kaetud ahjuplaadile, maitsesta soola-pipraga ja laota kalale hakitud rabarber, ingver ning lisa tšillihelbed. Lõpuks puista peale suhkur. Küpseta 200-kraadises ahjus 15–20 minutit.

 

Mida sööme magustoiduks?
Üks suvine lemmik on kindlasti jahutav jäätis. Osta sobiv maius poest või valmista see ise. Koduse jäätise valmistamine on tegelikult üsna lihtne ja selle jaoks läheb tarvis vaid kolme komponenti: vahukoort, kondenspiima ja meelepäraseid marju.
Koduse jäätise valmistamiseks võta 400 ml vahukoort, vahusta see kohevaks ja lisa magustatud kondenspiima. Lõpuks sega hulka purustatud marjad, milleks sobivad nii maasikad, mustikad kui ka vaarikad. Aseta segu külma. Söömisega võid algust teha kohe, kui jäätis on tahenenud.
Suvi on puhkamise ja nautlemise aeg. Veelgi nauditavamaks teeb selle tervislik toit ja värske õhk. Olgem terved ja toitugem tervislikult.

 

Kaunist suve!

Otsi turismiettevõtteid

Sulle huvipakkuva teenuse leidmiseks vali otsingufiltrist sobiv valdkond ja piirkond või kasuta märksõnaotsingut.
Valdkond:
Piirkond:
Märksõna: